Sa servo sistemom je imao problem svako ko je makar godinu dana vozio kola. Da ih pitate šta je to, sigurno da bi bili zbunjeniji nego Marko Kraljević da se drugi put vrati među Srbe.
Srećom, mi u Ariesu želimo da vam ponudimo kompletnu edukaciju. Zato, pročitajte ovo i saznajte sve o servo sistemima.
Servo sistem je pomoćni sistem za upravljanje vozilom. Reč „sistem“ nagoveštava da je to skup više delova koji rade zajedno i međusobno su povezani.
Najčešće su to servo pumpa i servo letva. Ukoliko bi bili još detaljniji mogli bismo da kažemo da tu pripadaju i semerinzi, manžetna, i ležajevi. Svi moraju da rade zajedno da bi servo sistem mogao da funkcioniše.
Zašto postoji servo sistem
Namena servo uređaja nije samo da olakša upravljanje, nego i da omogući bezbedno kretanje na visokim brzinama. U slučaju eksplozije pneumatika na prednjim točkovima daleko je lakše održati kretanje u pravcu kod sistema upravljanja sa servouređajem.
Da bi se vozilima lakše upravljalo, u sistem za upravljanje uključuju se specijalni servomehanizmi čiji je osnovni zadatak da se smanji potrebna sila na točku upravljača, a time poveća manevarska sposobnost vozila.
Naravno, da bi se osiguralo da servo sistem uredno radi neophodno je redovno pražnjenje vazduha iz servo sistema i zamena ulja.
Dakle, servo sistem je složeni zatvoreni sistem koji služi za stvaranje i usmeravanje pritiska. On služi i da bi se smanjila sila koja nastaje usled delovanja vozila na neku podlogu, i kako bi upravljanje vozilom bilo znatno olakšano.
Tipovi i podele servo sistema
Najgrublja podela servo sistema je na:
- Hidraulični servo sistem
- Električni servo sistem
- Kombinovani servo sistem (elektro-hidraulični)
Hidraulični servo sistem
Nastao je kao inženjersko rešenje kada se na zupčanike doda hidraulični razvodnik koji će razvoditi pritisak nekog fluida (ulja) koji dobija iz hidraulične servo pumpe. Zato, jako je bitno znati koje ulje sipati u servo sistem.
Pumpa taj pritisak stvara u jednu ili drugu stranu, u zavisnosti od toga u koju stranu okrećete volan. Taj pritisak gura osovinu u tu stranu tako što gura klip koji se nalazi na sredini zupčaste osovine i vama znatno olakšava upravljanje.
Dakle, hidraulični servo sistem se sastoji od servo pumpe koju pokreće motor preko kaiša, servo letve koja razvodi pritisak iz jedne u drugu stranu i creva (cevi) kojima su ta dva dela povezana. Postoje dva creva: jedno za potisni vod (od pumpe ka letvi) jedno za povratni vod (od letve ka pumpi).
Servo pumpa i servo letva su međusobno povezane hidrauličnim crevima i cevima koji moraju biti napravljene od materijala koji trpi željeni pritisak. Zato, postoji više vrsta servo letvi i više vrsta servo pumpi.
Električni servo sistem
Električni servo sistem je sistem u kojem je umesto hidrauličnog razvodnika na zupčanike, kao pomoć pri translatornom kretanju, postavljen elektromotor.
Na taj način je potpuno izbačena upotreba hidraulike i ulja iz servo sistema. Negde se taj motor nalazi na samoj letvi volana, a negde je primenjen sistem „city“ serva gde se može isključivati i uključivati pomoć pri upravljaju u gradskim uslovima vožnje.
Ipak, električne servo pumpe su novotarija za naše vozače, pa je dobro upoznati se sa najčešćim kvarovima električne servo pumpe i videti to na primeru kvara servo pumpe Peugeot.
Kombinovani servo sistem
Elektro-hidraulični sistem ima električnu pumpu koju pogoni akumulator, odnosno električni motor koji vrti osovinu koja u hidrauličnom delu stvara pritisak i „gura“ ulje ka letvi volana.
Sistem upravljanja vozilom
Kao što vidite, to je zatvoreni kružni sistem u kojem se ulje kreće pod pritiskom iz servo pumpe ka letvi volana, a onda iz letve se vraća u rezervoar pa opet ide u pumpu. Kasnije je sa razvojem elektrike i elektronike sistem iz hidrauličnog prešao u elektro-hidraulični, pa u električni.
Takođe, jako je bitno prepoznati simptome kvara servo letve i pumpe, ali i utvrditi kvar na servo sistemu na vreme. Možete pogledati i najčešća pitanja i odgovore koji se tiču servo sistema.
Kod teških teretnih vozila se umesto servo letve koristi servo glava. Ona radi isti posao, ali je sistem prenosa malo drugačiji nego kod letve i zupčanici su mnogo jači i veći kako bi izdržali veće opterećenje i veće sile koje se prave.
Pritisak se kreće u opsegu od 70 bar do 120 bar, u zavisnosti od veličine i težine vozila i njegove namene i dela koji taj pritisak usmerava, u zavisnosti od okretanja volana, u jednu od svojih komora (servo letva). Na taj način, uz pomoć pritiska, lakše se prevazilazi trenje točkova o podlogu i volan je pri okretanju mnogo lakši.
Vozno stanje danas
Tehnologija unutar jednog današnjeg, modernog automobila čine motor i njegovi podsistemi koji su zaduženi za pokretanje, zatim kočnice koje služe za zaustavljanje vozila, menjač za prenošenje snage, kompjuter za kontrolu svih procesa, ali podjednako bitan sistem, odnosno sklop u jednom automobilu jeste i sistem upravljanja.
Na kraju, jedna od bitnijih stvari koju treba da znate jeste da servo sistem uvek treba remontovati u servisu za hidrauliku. Zato, Aries je prvo mesto na koje treba da se javite ukoliko želite da odradite kompletan servo remont, ili remont servo pumpe ili reparaciju servo letve. Rešavamo sve probleme.